Hemmagjord müsli

Svårt att komma på en bra och nyttig frukost? Jag testade nyligen en hemmagjord müsli som inte bara är nyttig, den är riktigt god också! Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet.




(1 sats)

2 msk rapsolja
½ msk flytande honung
1 msk kanel
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
½ dl krossade linfrön
½ dl sesamfrön, skalade
½ dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
100 g hasselnötter, grovt hackade
(100 g torkade äppelringar)

Gör så här
Blanda olja, honung och kanel.
Lägg havregryn och rågflingor i en rymlig bunke och häll över oljan.
Rör om väl och bred ut blandningen i en långpanna på bakplåtspapper i botten.
Rosta i mitten av ungnen, 225 grader i 10 minuter.
Rör om några gånger under rostningen.
Låt allt sedan kallna och blanda därefter ner övriga ingredienser och lägg müslin i en burk med tätt lock.

Servera 2-2 ½ dl valfri yoghurt med 1 dl av den hemmagjorda müslin.



Eftersom jag uteslöt äpplen i müslin så valde jag yoghurten Sommarbär från Valio. Mycket gott! Det som är bra med att utesluta äpple är att du lätt kan variera frukosten med olika smaker på yoghurten. Kombinera med ett kokt ägg så har du en komplett och nyttig frukost!


Kommentarer
Postat av: felicia

oj vilken fin och bra blogg du har!

2011-07-16 @ 14:29:11
URL: http://felajciaengdahl.blogg.se/
Postat av: Matilda

supersmart !! :)

jag gjorde egen müsli för något år sen som också blev jättegod, riktigt smart egentligen för man kan ju kombinera den lite hur man vill :)

2011-07-16 @ 16:21:53
URL: http://twinturbot.blogg.se/
Postat av: Linn

älskar hemmagjord müssli!! Så gott!

2011-07-30 @ 21:24:36
URL: http://drivkraften.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0